6 مورد از فواید خمیر بازی برای کودکان

6 مورد از فواید خمیر بازی برای کودکان

تاریخ انتشار: 1399/09/20
زمان مطالعه: 7 دقیقه

اگر رده سنی مناسب برای خمیر بازی کودکان رعایت شود، فواید خمیر بازی برای کودکان بسیار است. به‌طورکلی انواع بازی‌هایی که با خلاقیت کودک سروکار دارد، سبب رشد چشمگیری در مهارت‌های گوناگون او خواهد شد.

اهمیت خمیر بازی برای کودک در ماهیت ساختنی و شکل دادنی این بازی است. با بادپرک همراه باشید، چراکه قصد داریم 6 نکته اساسی درباره‌ی فواید خمیر بازی برای کودکان را با شما مطرح کنیم و در آخر بعد از بیان ویژگی های خمیر بازی خوب بهترین نوع آن را به شما معرفی کنیم.

مهم ترین فواید خمیر بازی برای کودکان

مهم ترین فواید خمیر بازی برای کودک

خمیر بازی برای کودکان آثار مثبت فراوانی دارد که مهم ترین آن‌ها عبارتند از:

 

1. تقویت مهارت های دست

یکی از مهم‌ترین فواید خمیر بازی برای کودکان، ورزش دست و انگشتان است. کودک دلبند شما با دست‌های کوچکش در هنگام خمیربازی ظریف‌ترین مفاصل و عضلات دستش را از مچ تا انگشتان به‌کار می‌گیرد.
این امر سبب تسلط بیشتر او بر حرکات دستش می‌شود و خصوصا مهارت او را در انجام کارهای نیازمند ظرافت بالا می‌برد.

کودک با ورز دادن، فشردن و فرو کردن انگشتان در خمیر منعطف، قدرت ماهیچه‌ها و انگشتان دستش را افزایش می‌دهد و در عین حال، مفهوم عمق را درک می‌کند.

مسئله بااهمیت درخصوص فواید خمیر بازی برای کودکان این است که وقتی یک کودک از سنین پایین (مثلا دوسالگی یا هر سنی که بداند خمیر برای بازی است و آن را به دهان نگذارد)، با خمیر بازی کند، می‌تواند در سال‌های بعد اشیاء دیگر را راحت‌تر در دست بگیرد؛ اشیائی که کار با آن‌ها واقعا مهم است؛ مثلا در به دست گرفتن مداد و سایر نوشت‌افزار و نیز قیچی و دیگر ابزاری که لازم است با آن‌ها کاردستی درست کند، موفق‌تر عمل می‌کند.

پاسخ به یک پرسش اساسی: بسیاری از والدین می‌خواهند بدانند که سن مناسب برای خمیربازی، چه سنی است. در این خصوص حتما مقاله " خمیر بازی برای چه سنی مناسب است؟ " را مطالعه کنید.

تقویت مهارت دست

2. ایجاد حس خوب در کودک و کاهش استرس

از دیگر فواید خمیر بازی برای کودکان، کاهش اضطراب و ایجاد حس آرامش در آنان است که از کار با دست و انگشتان حاصل می‌شود.

این ویژگی خمیر بازی حتی در بزرگسالان نیز مؤثر خواهد بود و این یکی از دلایلی است که والدین را به خمیر بازی با کودکان تشویق می‌کند. کودکان نیز همانند ما اضطراب‌هایی دارند که برای روح و روانشان آسیب‌زننده است. کار با انواع اسباب‌بازی‌های دستی در کاهش استرس و ایجاد آرامش و خونسردی نقش دارد.

در میان انواع بازی‌های دستی، خمیر بازی نقش منحصربه‌فردی در کاهش تنش‌ها، آشفتگی‌های ذهنی، تخلیه‌ی انرژی مازاد، افزایش تمرکز و بروز احساسات ایفا می‌کند.

خمیر بازی باعث کاهش استرس کودک می شود

پیشنهاد بادپرکی: اگر قصد تهیه بهترین خمیر بازی برای فرزند عزیزتان را دارید، روی لینک زیر کلیک کنید، انواع و اقسام خمیر بازی برای بچه ها را مشاهده کنید و سپس بهترین گزینه را انتخاب کنید.
" خرید خمیر بازی"

3. پرورش خلاقیت از مهم‌ترین فواید خمیر بازی برای کودکان

خمیربازی یک ماده‌ی کاملا شکل‌پذیر است که در بسته‌بندی‌های چندرنگ ارائه می‌شود. کودک می‌تواند با دست‌های خود هر شکلی را که دلخواه اوست با خمیر بسازد. همچنین می‌تواند از رنگ‌های گوناگون استفاده کند و حتی اشیاء اطراف خود را با نزدیک‌ترین رنگی که در خمیرها وجود دارد، شبیه‌سازی کند.

این مسئله، یعنی از پیش آماده نبودن اسباب‌بازی در یک شکل و چارچوب مشخص و قابلیتی که خمیر برای ایجاد شکل دلخواه دارد، به پرورش قوه‌ی تخیل و خلاقیت‌های فکری کودک کمک می‌کند.

او می‌تواند به جای آن‌که تقاضای عروسک کند، یک عروسک دست‌ساز با خمیر برای خود بسازد و از رنگ‌هایی که دوست دارد، در آن استفاده کند و این از فواید خمیر بازی برای کودکان است که خودشان نیز آن را درک می‌کنند.

 پرورش خلاقیت از مهم‌ترین فواید خمیر بازی برای کودکان است

4. هماهنگی چشم و دست

از دیگر مزایای خمیر بازی برای کودکان، هماهنگی میان چشم‌ها و دست‌ها است. تأکید بر این ویژگی از سوی کارشناسان سبب می‌شود والدین و مربیان این پرسش را مطرح کنند که اهمیت هماهنگی چشم و دست برای کودک در چیست؟

واقعیت این است که این هماهنگی، یک نیاز زمینه‌ای برای تقویت بسیاری از مهارت‌های مهم دیگر در آینده است.

کودکانی که در سنین مناسب به فعالیت‌هایی می‌پردازند که هماهنگی میان چشم‌ها و دست‌هایشان ایجاد می‌کند، در سال‌های آینده عملکرد بهتری در سایر فعالیت‌های مهم مانند خواندن و نوشتن، ورزش و دیگر کارها عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

هماهنگی چشم و دست

5. وسیله‌ای کمک آموزشی برای یادگیری اعداد و الفبا

با کمک خمیر بازی کودکان می‌توان آنان را به یادگیری برخی از دانش‌ها ترغیب کرد. یکی از بهترین ابزارها برای آموزش اعداد و الفبا به کودک، خمیر بازی است.

برای این کار باید خودتان نیز با کودک هم‌بازی شوید و شکل اعداد و حروف فارسی یا انگلیسی را به او نشان دهید و بخواهید شکل حجمی آن‌ها را با خمیر بسازد. این یکی از بهترین راه‌های یادگیری عمقی، فعال و ماندگار است.

بیشتر بخوانید: این مقاله را نیز مطالعه کنید." ایده های آموزش خمیر بازی به کودکان "

 

6. افزایش مهارت های ارتباطی و اجتماعی

در صورتی که کودک با دیگران (والدین یا دوستان) به بازی با خمیر بپردازد، مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی او رشد می‌کند و این یکی دیگر از فواید خمیر بازی برای کودکان است.

حین خمیربازی، کودکان درباره‌ی این که چه شکلی بسازند و از چه رنگی برای ساختن چه چیز استفاده کنند با والدینشان و یا با یکدیگر مشورت و تبادل نظر می‌کنند.

افزایش مهارت های ارتباطی و اجتماعی

هم چنین ممکن است برای ساخت چیزهایی مقادیر مشخصی از خمیر را احتیاج داشته باشند یا یک رنگ بینشان طرفداران بیشتری داشته باشد.

این امر چالش‌هایی ایجاد می‌کند که اگر درست هدایت شود، کودکان یاد می‌گیرند باهم مشارکت کنند، حقوق یکدیگر را رعایت کنند و به خواسته‌های هم اهمیت دهند. همچنین حین بازی با والدین برخی احساسات و خواسته‌های خود را بروز می‌دهند و شناخت بهتری نیز از روحیات کودک برای والدین حاصل خواهد شد.

 

ویژگی‌های خمیر بازی خوب و معرفی بهترین خمیر بازی

در رابطه با خمیر بازی کودکان، نگرانی‌هایی برای اکثر والدین وجود دارد و آن وجود مواد شیمیایی مضر در برخی خمیرهای بازی است.

همچنین نوع بازی که کودکان با خمیر دارند، این‌که خمیر را به دهان نگذارند، آن را به موها و لباس‌های خود نچسبانند یا روی فرش رها نکنند و نگرانی‌هایی از این قبیل، سبب می‌شود برخی پدرومادرها از خرید خمیر بازی برای کودک خود صرف‌نظر کنند.

باید گفت در برابر فواید خمیر بازی برای کودکان، مضرات آن ناچیز است و اگر نظارت و هدایت والدین حین بازی باشد، هم احتمال چنین مضرات و آسیب‌هایی به صفر می‌رسد و هم کودک از حضور والدین در بازی‌اش احساس فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند که در رشد روحی و روانی او تأثیری بی‌نظیر و بی‌جایگزین دارد.

خمیر بازی آریا از قدیمی‌ترین و خوش‌سابقه‌ترین برندهای خمیر بازی است. اگر تمایل دارید در اسباب‌بازی فرزندتان از مواد مضر خبری نباشد، روی لینک روبرو ( محصولات آریا) کلیک کنید.

شما در این صفحه می‌توانید انواع گوناگونی از محصولات آریا شامل خمیر بازی کلاسیک در بسته‌بندی‌های متنوع مقوایی و سطلی (با ابزار) و در تعداد رنگ‌های گوناگون (6 تا 12 رنگ)، خمیر اسلایم و همچنین خمیر شنی را در بسته‌بندی‌های متفاوت با رنگ‌های جذاب بیابید. 
 

مهم ترین فواید خمیر بازی برای کودکان

سخن آخر:

حال که از فواید خمیر بازی برای کودکان آگاه شدید، بهتر است بیشتر به این ماده پر قابلیت فکر کنید. اگر با روانشناسی اسباب بازی آشنا باشید، می دانید که یک وسیله خوب صرف نظر از قیمت  می‌تواند کودک را برای ساعت‌های متوالی سرگرم کند و او را تا حد زیادی از اعتیاد بازی‌های رایانه‌ای و گوشی دور نگه دارد.

هیچ کدام از بازی‌های فریبنده به اندازه‌ی آن بازی برای کودک ارزشمند و جذاب نیست که در حین آن احساس توانمندی می‌کند، مهارت‌های خود را کشف کرده، ارتقا می‌دهد و ارتباط مؤثری با پدرو مادر و دیگر هم‌سالان خود برقرار می‌کند.

دیدگاه‌ مخاطبین:
avatar
ناشناس
در تاریخ 31 شهریور 1400 نوشت:
خیلی خیلی خوب بودددددددددددددددددددد
بادپرک ممنون از اینکه دوست بچه هایی
پاسخ بادپرک:
سلام دوست بادپرکی وقت شما هم بخیر
خیلی خیلی ممنون که به ما انرژی خوب میدین
شما بهترین نظر رو داری مطمئنا
بازم به سایت لوازم تحریر و اسباب بازی بادپرک سر بزن
avatar
نصرالله واحدی
در تاریخ 19 فروردین 1400 نوشت:
سلام عزیزان
ممنون
مطالب خوبی بود
فقط یه سوال
به خمیربازی آب بخوره خراب میشه؟
پاسخ بادپرک:
سلام
سلامت باشید
بله خراب میشه
باز هم به سایت لوازم تحریر و اسباب بازی بادپرک سر بزنید
avatar
Hashemy
در تاریخ 6 اسفند 1399 نوشت:
بهترین مارک خمیربازی دنیا چه مارکیه؟؟؟
پاسخ بادپرک:
سلام دوست عزیز
خمیربازی آریا یکی از بهترین خمیربازی های دنیاست
تو سایت لوازم تحریر بادپرک جستجو کنید
avatar
Mahshid.SH
در تاریخ 6 اسفند 1399 نوشت:
بنظرم چه خمیربازی خوردنی باشه چه خوردنی نباشه
نباید بچه تو دهنش بزاره
چون در هر صورت دستان بچه کثیفه و خمیربازی رو هم کثیف می کنه و وقتی خمیر رو بخوره خدای نکرده مریض می شه
مراقب فرزندانتان باشید!
پاسخ بادپرک:
سلام دوست بادپرکی با دقت
بله حرف شما درسته
خیلی ممنون بابت نظرتون
بازم به سایت لوازم تحریر بادپرک سر بزنین
avatar
لک
در تاریخ 24 دی 1399 نوشت:
خمیر همراه با ابزار خمیر بازی موجود دارید؟؟
قیمتش رو حتما بگید
پاسخ بادپرک:
بله خمیر بازی همراه با ابزار داخل سایت لوازم تحریر بادپرک موجود هست
با استفاده از لینک زیر میتونید انواع خمیر بازی با ابزار رو مشاهده کنید.
https://badparak.com/product?search_title=خمیر
avatar
نصرالهی
در تاریخ 24 دی 1399 نوشت:
خمیر ۲۵ رنگ بزرگ موجود دارید برند آریا؟؟؟
پاسخ بادپرک:
حداکثر رنگ خمیر بازی آریا ۱۲ رنگ هستش که میتونید از سایت لوازم تحریر بادپرک سفارش بدین
avatar
چگینی
در تاریخ 24 دی 1399 نوشت:
ایا خمیر خوراکی موجود دارید؟
پاسخ بادپرک:
بله خمیر خوراکی نیز موجود داریم از طریق لینک زیر میتونید خمیر بازی خوراکی رو انتخاب و خرید کنید
https://badparak.com/product?search_title=خمیر
ghasedak ghasedak ghasedak ghasedak