برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال چیست؟

برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال چیست؟

تاریخ انتشار: 1399/10/22
زمان مطالعه: 6 دقیقه

بولت ژونال چیست و چه زمانی به کار می‌آید؟ اگر شما نیز از افرادی هستید که به درستی نمی‌دانید روزها، هفته‌ها و ماه‌های زندگی‌تان چطور مانند برق و باد می‌گذرند بی‌آن‌که دستاوردهای دلخواهتان را داشته باشید، بهتر است شما را با برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال (Bullet Journal) آشنا کنیم.

این مطلب حاصل تجربه‌های واقعی است و پس از خواندن آن قطعا وارد مرحله‌ای جدید از برنامه‌ریزی برای زندگی خواهید شد؛ پس به شما پیشنهاد میکنیم تا انتهای متن با بادپرک (فروشگاه اینترنتی لوازم تحریر ایرانی)  همراه باشید و مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال

بولت ژرونال چیست؟

بولت ژورنال یا جورنال یک دفتر برنامه‌ریزی نظام‌مند و کاملا شخصی است که کارها، اهداف و برنامه‌های ما را به شکلی خاص –که توضیح خواهیم داد- در خود جای می‌دهد.

ما قبلا در مقاله‌ی کاربرد دفترچه یادداشت نیز گفتیم که ویژگی مشترک همه‌ی افراد موفق در جهان داشتن یک دفتر برنامه‌ریزی و اهمیت به نوشتن تسک‌ها، اهداف و ویژن‌ها بوده و بازهم به همین نکته اشاره می‌کنیم.

شاید در عصر پادشاهی دستگاه‌های دیجیتال، برداشتن یک دفتر معمولی و یک خودکار یا مداد کلاسیک، بازگشت شگفت‌آور ما به قرن بیستم تلقی شود اما شک نکنید این بازگشت، اسرار فراوانی با خود دارد که ما را با سرعت شگفت‌انگیزتری به جلو پیش می‌برد.

بولت ژرونال چیست؟

واقعا این بولت ژورنال چیست که تا این حد می‌تواند زندگی را دگرگون کند؟ اگر باور داشته باشید که بذر تحولات بزرگ زندگی، تغییرات کوچک است، این دگرگونی در نظرتان غیرممکن نخواهد بود.

پیشنهاد بادپرکی: این مقاله را نیز مطالعه کنید. " کلاسور یا دفتر؟ کدام را انتخاب کنیم؟ "

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال چگونه انجام می‌شود؟

طبیعت نظم دارد و قرن‌ها و هزاره‌هاست که طبق برنامه‌ی گام‌به‌گام خود پیش می‌رود. خورشید همیشه از شرق طلوع می‌کند و روز و شب به صورت متوالی پس از هم می‌آیند. فصل‌ها نظم خود را دارند و هرگز ندیده‌ایم بعد از زمستان، پاییز تجربه شود!

ما نیز بخشی از این طبیعت نظام‌مند هستیم. عمر ما قابل تقسیم به دهه‌ها، دهه‌ها به سال‌ها، سال‌ها به ماه‌ها و به همین ترتیب، هفته‌ها و روزهاست. چرا نتوانیم مانند طبیعت کارهای خود را در زمان مناسب انجام دهیم و دستاوردهای خود را کسب کنیم؟!

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال چگونه انجام می‌شود؟ بولت ژورنال یک دفتر ساده است که معمولا برای یک سال انتخاب می‌شود و صفحات آن بین ماه‌ها، هفته‌ها و روزهای این سال تقسیم می‌شود. این دفتر متعلق به شخص شماست و بسته به اهداف و برنامه‌هایتان می‌تواند انعطاف داشته باشد.

تنها نکته‌ای که مهم است، پای‌بندی به نظم و سروسامان صحیح این دفتر است.

بولت ژونال باید درست مانند کتاب، فهرستی داشته باشد که شما را به صفحه‌ی مورد نظر راهنمایی کند. تقسیم بندی اصلی بولت ژورنال به ماه‌های سال است و می‌توانید آن ها را با شماره صفحه در فهرست نیز ذکر کنید.

سپس برای هر ماه سی برگ درنظر گرفته می‌شود و کارهای هر روز در یک برگ نوشته می‌شود. بولت ژورنال یک وسیله‌ی کاملا شخصی و منعطف است. نیازی نیست حتما همه‌چیز را از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی کنید.

Bullet Journal

حد کارها و برنامه‌های قابل پیش‌بینی شما به خود شما، سبک و ضرورت‌های زندگی و کارتان مربوط است؛ پس بر همین اساس آن را به مرور می‌نویسید و تنظیم می‌کنید. نشانه‌های خاص، استفاده از هایلایت‌ها و رنگ‌های گوناگون می‌تواند به نظم ذهنی شما و سرعت ادراک برنامه‌ها و کارها کمک کند.

شما می‌توانید بر اساس روحیات خود، از تزئینات خاص بهره بگیرید و حتی یک بولت ژورنال فانتزی درست کنید اما توجه کنید که هدف اصلی ما از تهیه بولت ژورنال، مدیریت زمان است پس نباید وقت را بیش از اندازه هدر داد!

 

چطور یک بولت ژونال برای خودم درست کنم؟

بازهم باید تأکید کنیم که این دفتر ویژه‌ی برنامه‌ریزی کاملا شخصی است بنابراین نمونه بولت ژورنال شاید تنها به شما ایده‌هایی بدهد و نباید آن را به عنوان یک قالب و چارچوب تخطی‌ناپذیر درنظر بگیرید.

برای این کار باید هم پای‌بند به اصول و قوانین خودتان باشید و هم خلاقیت داشته باشید. ما نیز برخی گام‌های کلی را بیان می‌کنیم و سپس شما می‌توانید بولت ژورنال خود را درست کنید.

چطور یک بولت ژونال برای خودم درست کنم؟

  1. یک با خریددفتر مناسب شروع کنید. این که دفتر شما چه ابعادی دارد، سررسیدی بزرگ یا دفترچه یادداشتی کوچک است، کاملا به خود شما، اولویت‌ها و کارهایتان بستگی دارد.
    اما بهتر است دفتری باشد که به اندازه‌ی روزهای یک سال، صفحه داشته باشد. (یادتان نرود هر برگ 2 صفحه است پس یک دفتر 200 برگ می‌تواند کافی باشد.)
  2. عدد سال را روی جلد دفتر مشخص کنید. اگر دوست دارید می‌توانید برای این کاور کمی وقت بگذارید و آن را به شکل دلخواهتان طراحی و تزئین کنید.(در این رابطه مقاله " تزیین جلد دفتر به روش‌های مختلف " می‌تواند به کمک شما بیاید.)
  3. صفحه‌ی اول بولت ژورنال را به دو فهرست کلی اختصاص دهید. یکی از این فهرست‌ها باید شامل زمان‌بندی (مثلا ماه‌های سال) باشد و شماره صفحه‌ی هر مورد جلوی آن مشخص باشد تا به‌راحتی آن را پیدا کنید.
    فهرست دیگر باید تشکیل شده از اهدافی باشد که در یک سال مدنظرتان است. (مثلا مهارت‌هایی که باید یاد بگیرید، چیزهایی که باید بخرید، کتاب‌هایی که در نظر دارید بخوانید یا هر تجربه‌ی دیگری که در چشم‌انداز یک ساله خود آن را متصور شده‌اید.) این فهرست باید منعطف باشد زیرا گاهی اهداف و انگیزه‌های تازه‌ای پیدا می‌کنید.
  4. ماه‌های سال را با سی صفحه برای هریک در بولت ژونال خود مشخص کنید. می‌توانید برای هرماه نیز یک صفحه‌ی کاور و فهرست درنظر بگیرید و اهداف یک‌ماهه‌ی خود را بنویسید.
    حتی بهتر است که هفته‌های یک ماه هم جدا شوند و جایی برای نوشتن اهداف و برنامه‌های هفتگی نیز درنظر گرفته شود.
  5. نشانه‌هایی با میل و سلیقه‌ی خود برای مهم‌ترین کارها و موارد، کارهای انجام شده، انجام نشده، قرارهای ملاقات، کنسل شدن برنامه‌ها و... در نظر بگیرید.
    این نشانه‌ها بایدترجیحا ثابت باشند. از آنجا که خود آن‌ها را انتخاب یا طراحی کرده اید، احتمال فراموشی‌شان کم است اما اگر گمان می‌کنید ممکن است فراموششان کنید، به فهرست‌های ابتدایی خود، یک صفحه را نیز برای نشانه‌ها تنظیم کنید.

نمونه برنامه ریزی بولت ژورنال

حتما تا اینجا به خوبی دریافتید که بولت ژورنال چیست و ایده‌هایی هم برای آن به ذهنتان رسیده است. به همین سادگی می‌توانید بولت ژورنال خود را طراحی کنید. این کار به شما کمک می‌کند ذهن خود را بهتر نظم‌دهی کنید و کارهای خود را در زمان مشخص به پایان برسانید.

 

بولت ژرونال شخصی و نکاتی مهم

حال که با برنامه‌ریزی به روش بولت ژرنال آشنا شدید و دانستید کارایی آن تا چه حد می‌توان بدون محدودیت و گسترده باشد، خوب است چند نکته تکمیلی را نیز اضافه کنیم:

1. این‌که بتوانید همه‌ی کارها را انجام دهید و همه‌ی اهداف را محقق کنید عالی است اما اگر نتوانستید برخی موارد را انجام دهید، فاجعه‌ای رخ نداده است. درواقع یکی از کاربردهای بولت ژورنال، شناخت بیشتر توانایی‌ها و شرایطمان است.

2. به کارهای انجام نشده و اهداف محقق نشده فکر و دلایل را بررسی کنید. این اصل در ادامه‌ی روند برنامه‌ریزی حتما به شما کمک خواهد کرد. حتی می‌توانید دلایل را در پایین هر صفحه یادداشت کنید.

3. تأثیر نشانه‌ها و طرح‌ها را جدی بگیرید اما در این زمینه تا حدی شلوغ‌کاری نکنید که ذهنتان آشفته شود.

4. باتوجه به روحیات خود برای کارهای انجام شده و تحقق اهداف، در هر بازه‌ی زمانی یک جایزه‌ی متناسب در نظر بگیرید.

دفتر برنامه ریزی به روش بولت ژورنال

5. بولت ژورنال حاوی موارد کلی است پس تا حد امکان از ورود جزئیات به آن پرهیز کنید.

6. زمان نگارش برنامه هر بازه‌ی زمانی پیش از آغاز آن است. برای ماه بعد در روز آخر ماه جاری، برای هفته‌ی بعد در تعطیلات پایان هفته‌ی فعلی و برای روز بعد، از شب پیش برنامه بنویسید.
قطعا برخی برنامه‌ها در روزهای مشخص را از ابتدای ماه یا هفته می‌دانید. آن‌ها را در همان زمانی که می‌دانید، بنویسید.

7. اگر برنامه‌های دقیق‌تر یک روز را در شب قبل می‌نویسید، می‌توانید ساعت هرمورد را هم بنویسید اما بهتر است این تعیین ساعت نیز به صورت یک بازه‌ باشد تا برنامه انعطاف لازم را داشته باشد.

آیا ساخت بولت ژورنال اتلاف وقت است؟

هدف از ساخت بولت ژورنال، استفاده‌ی مناسب از وقت است.

برخی از صفحات مجازی و رسانه‌ها بولت ژورنال را به شکلی نشان می‌دهند که مخاطب چنین گمانی می‌کند. طبیعی است که ایجاد جذابیت‌های بصری و تشویق مخاطب به آن رفتار بسیاری از این رسانه‌ها باشد.

به همین دلیل بولت ژورنال‌هایی به تصویر کشیده می‌شوند که ساعات بسیاری صرف تزیین، نقاشی و رنگ‌آمیزی آن‌ها شده است. اما ماهیت بولت ژورنال با اتلاف وقت بسیار هم‌خوانی ندارد.

بولت ژورنال ساده

بسیاری از این صفحات فهرست عجیبی از ابزارها و لوازم برای ساخت و تزیین بولت ژورنال ارائه می‌دهند. قطعا ساخت یک بولت ژورنال که با آن بتوانید برای زندگی و امور خود برنامه داشته باشید، با این اشیا زیباتر می‌شود اما اصلا به آن‌ها مقید نیست.

عالی‌ترین و موفق‌ترین بولت ژورنال آن است که بتوانید متناسب با اهدافی که در نظر دارید، در زندگی و کارهای خود نظم بیشتری ایجاد کنید، اضطراب کمتری داشته باشید و بازدهی بیشتر زمان و انرژی را تجربه کنید.

بنابراین می‌توانید ظاهری زیبا را برای داشتن روحیه‌ی بهتر به بولت ژورنال خود اضافه کنید اما باید مراقب باشید از اساس و قاعده‌ و هدف اصلی بولت ژرونال خود دور نشوید. 

 

سخن آخر

حال که دانستید بولت ژورنال چیست دست بجنبانید و نمونه‌ی مخصوص خود را بسازید.

با کمک این دفترِ همیشه همراه، اضطراب‌های خود را به حداقل می‌رسانید؛ دیگر خبری از آشفتگی در روزها و ساعات شما نخواهد بود و با نظم و آرامش خاصی به تک‌تک کارهای خود می‌پردازید.

مهم‌تر از همه این است که درمی‌یابید چقدر وقت قابل استفاده دارید که قبلا متوجه آن نبودید! همین رخدادهای تازه زندگیتان را متحول می‌کند. شما هم ما را از پیشنهادات و تجربه‌های بولت ژورنالی خود بهره‌مند کنید.

منبع: https://wanderersway.com/

ایده برای صفحه هات مختلف  بولت ژورنال

صفحه مربوط به کتاب های خوانده شده در بولت ژورنالایده برای بولت ژورنال از سایت نردیشمی

دیدگاه‌ مخاطبین:
avatar
هلن
در تاریخ 16 مهر 1402 نوشت:
بسیار قشنگ و زیبا واقعا دستتون درد نکنه سپاس از شما خیلی ممنونم
avatar
سمیه
در تاریخ 16 آذر 1401 نوشت:
بسیار عالی خدا به کسب و کارتان برکت بدهد
avatar
Tara Abbaspoor
در تاریخ 30 دی 1400 نوشت:
بازم مثل همیشه عالی👏🏻👏🏻👏🏻
پاسخ بادپرک:
سلام تارا جان دوستت داریم عزیزم
avatar
محمد اصلان پور
در تاریخ 15 تیر 1400 نوشت:
نرم افزار ترلو (TRELLO) براساس بولت ژورنال است. مهم ترین اصل پایبند به برنامه ریزی است.
پاسخ بادپرک:
سلام دوست عزیز
درسته و مهم ترین نکته این هست که پایبند به برنامه ریزی باشی
از تسکولو هم میشه استفاده کرد
avatar
علی اکبر فردوسی
در تاریخ 29 بهمن 1399 نوشت:
چرا روی لینک می زنم ، صفحه ای باز نمی شود؟!!!؟
پاسخ بادپرک:
اگر باز نشد
لینک را کپی کنید و در قسمت جست و جو بزارید
سپس صفحه ی خرید دفتر باز می شود
avatar
علی اکبر فردوسی
در تاریخ 29 بهمن 1399 نوشت:
سلام علیکم
از این دفتر ها موجود هست؟؟؟
پاسخ بادپرک:
علیکم سلام
بله
از طریق لینک زیر می توانید تهیه کنید
https://badparak.com/product?search_title=%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%20%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C
avatar
علی
در تاریخ 24 دی 1399 نوشت:
این دفتر ها تولید ایران هست؟؟؟
پاسخ بادپرک:
بله تمام دفترها تولید کشور خوبمون ایران هست
بادپرک تمام هدفش اینه فقط جنس هایی که تو کشور ایران تولید میشه رو به شما معرفی کنه
avatar
مرتضی
در تاریخ 24 دی 1399 نوشت:
جنس کاغذ این دفتر چیه؟؟
پاسخ بادپرک:
جنس کاغذ دفتر بولت ژورنالی معمولی و برگ سفید داره
avatar
نجاری میثم
در تاریخ 24 دی 1399 نوشت:
سلام
مطلب خیلی خوبی بود دستتون درد نکنه، من مدتها بود دنبال یه دفتر برنامه ریزی میگشتم؛ از دیشب که با این محصول آشنا شدم، دست گلتون درد نکنه. فقط یه سوال داشتم اونم اینه؛ توی برنامه ریزی ماهانه، از قبل برای هر روز برنامه ریزی کنیم یا اینکه یک هدف رو تعیین کنیم و پیشرفتمون رو نسبت به اون هدف بررسی کنیم؟
پاسخ بادپرک:
سلام دوست بادپرکی عزیز
چون این دفترها نقطه ای هست از هر دو روش که گفتید میتونید استفاده کنید
ghasedak ghasedak ghasedak ghasedak